پس از تامين رفاه و امنيت بايد مردم را به پرستش خداوند دعوت كرد

هيچ يك از افراد به ويژه مديران فرهنگي جامعه، ‌نمايندگان مجلس و قوه قضاييه نمي‌توانند از ضعف مسائل اخلاقي و ناامني‌هاي اجتماعي و ناهنجاريهاي جامعه احساس مسئوليت نكنند و از مفاسد بوجود آمده در ميان مردم ناراحت نباشند.

«قوه قضاييه قوه‌اي است مستقل كه پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي و مسئول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده‌دار وظايف زير است.. . اقدام مناسب برا‌ي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين.(1)

اگر در 30 سال پيش از اتفاقات ناگوار، جنايتها، قتل و آدمكشي، گسترش اعتياد، ‌وجود زنان خياباني، فروش فرزند و ‌قاچاق دختران و زنان سخن به ميان مي‌آمد، لرزه بر اندام دلسوزان انقلاب و علاقمندان به اين سرزمين اسلامي مي‌افتاد و شايد كسي باور نمي‌كرد به اصطلاح در روز روشن فردي بنا به دلايلي ديگري را به قتل برساند، پدر فرزند را، فرزند پدر را، عمو برادرزاده را، نوه مادربزرگ و پدر بزرگ را و عابران هم يا توانايي جلوگيري از اين جنايتها را نداشته باشند يا با تلفن همراه و دوربين خود از صحنه‌ها عكس برداري كنند.

چگونه قابل باور و پذيرش بود اگر در دهه‌‌هاي قبل مي‌شنيديم در 30-20 سال آينده انسانهايي از حيوان پست تر به يك يا چند نفر كه به هر علت دور هم جمع شده‌اند تجاوز كنند و آنها را مورد اذيت و آزار قرار دهند و يا اراذل و اوباش از موتور و ماشين پياده مي‌شوند به‌زور دست زير بغل دختر و زني مي‌اندازند و او را روي موتور يا در ماشين سوار مي‌كنند، از صحنه دور مي‌شوند و دست به جنايت و خيانت مي‌زنند. گاه مردم به دنبال آنها براي حمايت از فرد اسير و گرفتار در چنگال مفسدان راه مي‌افتند و گاه اتفاق مي‌افتد كه تبهكاران در حين فرار طعمه و شكار خود را از روي موتور و يا ماشين به بيرون پرت مي‌كنند!!

قوانين و تعاليم عاليه اسلام و قانون كيفري، مجازات و حكم مرتكبان جنايت و خيانت‌هاي خاصي را اعدام مقرر نموده بنابراين بحثي در اين مورد مطرح نيست چون حكم خدا بايد اجرا شود.

پيدايش اين گونه نابساماني‌ها و خلاف‌هاي هولناك همگان را به انديشه بيشتر و اقدامات موثرتر و بيشتر از گذشته وا مي‌دارد تا بتوان با برنامه‌ريزيهاي دقيق و اقدامات مدبرانه و دلسوزانه عده‌اي از مردم به ويژه جواناني را كه در اين منجلاب‌ها و گرفتاري‌ها غرق شده‌اند نجات داد.

مناسب است علما، مسئولان فرهنگي، قضات، روزنامه نگاران و ديگر مسئولان به جملاتي كه يكي از دوستان اعدام شدگان در ميدان خميني شهر بيان نمود توجه و عنايت داشته باشند.

«يكي از دوستان مجرمان و اعدام شدگان (تاكنون چهار نفر20 تا 25 ساله) كه جواني 27-26 ساله است و در بين جمعيت با صورتي سرخ و پف كرده ايستاده خود را«بزرگ» معرفي مي‌كند، مي‌گويد: اينكه علي يا عباس بيست و چند ساله را اعدام كنند كه چاره نيست اينها از بچگي با هزار تا بدبختي و مشكل بزرگ شدند وقتي خانه نداشته باشي، كار و درآمد نداشته باشي و نتواني تشكيل خانواده بدهي، هر كاري ممكن است انجام بدهي جامعه خراب شده علي تو همين شهر بزرگ شده.. . 2»

نگارنده به هيچ وجه در پي آن نيست كه اين خلاف‌ها و جنايت‌ها را توجيه نمايد بلكه بايد چاره‌اي انديشيد و نابساماني‌ها را رفع كرد و يا به حداقل كاهش داد.

صاحبان بعضي از تريبون‌هاي رسمي با سخنان خود در جامعه چنين القا مي‌كنند كه چون عده‌اي در پارتي شبانه شركت كرده‌اند حجاب و پوشش مناسب نداشته‌اند ديگران را تحريك مي‌كنند و منجر به اعمال فجيع و آزار و اذيت مي‌شود اما به چهار ديواري خانه و باغ و محل زندگي و امنيتي كه بايد مسئولان ذي ربط براي ديگران فراهم نمايند و يا وظيفه‌اي كه ماموران براي تامين امنيت شهروندان دارند اشاره نمي‌شود. گرچه آمارها نشانگر اين است كه دختران و زناني كه رعايت عفاف و حجاب بنمايند كمتر در معرض خطرات ذلت بار قرار‌مي‌گيرند اما متهم نمودن كساني كه مورد شكنجه وآزار و تجاوز قرار گرفته‌اند‌، يك روي سكه و توجه دادن مخاطبان به معلول‌ها مي‌باشد و چشم پوشيدن از علت‌هاي متعدد و ناديده گرفتن تمامي جوانب امر است.

«آيت‌ا... مكارم شيرازي اظهار داشت: طلاق نسبت به سال 89 در كشور 6 درصد زياد شده و ازدواج كم شده است. ‌اي كاش مركز بي‌طرفي براي آمارگيري در كشور وجود داشت تا مي‌توانستيم واقعيات جامعه را به درستي بدانيم، اگر طلاق بالا برود نشانه نابساماني جامعه است و همه بايد روي علل و اسباب آن كار كنند.

آيت‌ا... مكارم اضافه كرد: طبيبان اخلاق جامعه كه در درجه اول روحانيان هستند و دانشگاه‌ها بايد بينديشند كه چرا چنين اتفاقاتي رخ داده است آيا تشريفات ازدواج زياد است و آيا بار آن سنگين است يا مسائل ديگري است.»3

«اعتياد، طلاق، فقر، بيكاري، كاهش ازدواج، گراني، ترافيك و....همه اين واژه‌ها دريچه‌هايي از معضلات اجتماعي هستند كه گريبان گير جامعه امروز ما هستند. اما اينكه سهم هر يك از اين معضلات وهزينه‌هايي كه به دنبال آن به جامعه وارد مي‌شود چقدر است موضوعي است كه كارشناسان مطرح كردند. . .

مشكلاتي همچون اعتياد و افزايش آمار طلاق يكي از دو معضل اجتماعي پررنگي هستند كه جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعي از آنها نام مي‌برند و معتقدند نه تنها مسئولان نتوانستند براي اين دو مشكل راهي پيدا و آن را حل كنند بلكه بي‌توجهي به اين دو مقوله موجب تشديد آنها نيز شده است. هادي معتمدي، روانشناس و استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در اين باره مي‌گويد:.... در دو سال اخير اعتياد به شيشه افزايش چشمگيري دارد.. .

جوانان 18 تا 25 ساله كه در دام طلاق مي‌افتند و در انزوا و تنهايي خود زندگي مي‌كنند.نبود آموزشهاي دقيق و به موقع، قاچاق مواد مخدر و دسترسي آسان جوانان به آن از علل بروز اين دو مسئله است كه مسئولان نيز به خوبي به آن واقف هستند. حسن عشايري، جامعه شناس و استاد دانشگاه.. . مي‌گويد: به اعتقاد من تصادفات رانندگي موجب افزايش مرگ و مير در چند ساله اخير شده است و بنياد بسياري از خانواده‌ها را از هم پاشيده و آنها را دچار مشكلات متعدد كرده است.عشايري، گراني را از ديگر مشكلات جامعه ايران در دو سال اخير عنوان كرد و گفت: تورم بيش از حد در قيمت‌ها موجب شده مردم در معيشت خود دچار مشكل شوند، پيدا كردن معلولات بعدي آن هم بسيار آسان است، نبود امكان ازدواج فرزندان، ناتواني در ادامه تحصيل، نداشتن امكان سفر و تفريح، عدم رسيدگي به بيماريهاي پنهان جسماني و روحي از تبعات گراني است كه به مقدار زياد مي‌توان در بين خانواده‌ها مشاهده كرد.اما عباس محمدي اصل جامعه شناس در اين باره مي‌گويد.. . افزايش جرايم رايانه‌اي و بوروكراسي اداري از ديگر معضلات جامعه ايراني است رشد تكدي گري و پديده كودكان خياباني در چند سال اخير به وضوح به چشم مي‌آيد. در حوزه شخصيتي شاهد افزايش كودك آزاري، خشونتها و اختلالات رواني هستيم و هر روز از گوشه و كنار كشور خبر جديدي در اين باره مي‌شنويم.»4

آيا بهتر نيست تلاش كنيم در حد توان فاصله‌هاي طبقاتي را كاهش دهيم، تبعيض‌هاي كشنده و هولناك را در جامعه كم كنيم؟ آيا اگر بعضي از مسئولان، ‌آقازادگان، ‌ثروتمندان و نوكيسه‌هايي كه صاحب آلاف و الوف شده‌اند در حد توان از تجمل گرايي، رقابتهاي غيراصولي، چشم و هم چشمي‌هاي ناپسند و زندگي اشرافي دوري كنند كمتر با اين مشكلات روبه رو نخواهيم شد؟

آيا برگزاري جلسات، همايش‌ها و صدور بخشنامه و دستورالعمل تاكنون اثر بخش بوده است؟

آيا ايجاد رفاه نسبي و امنيت بيشتر اجتماعي در جامعه مردم را از نگراني و بدبختي نجات نمي‌دهد و سلامت روح و جسم شهروندان افزايش نمي‌يابد؟

حسن ختام مقاله به نقل بخشي از تفسير «پرتوي از قرآن» اثر ارزشمند مجاهد بزرگ و مفسر قرآن آيت‌ا... سيد محمود طالقاني ذيل آيه 4 و 5 در سوره«ايلاف قريش» اختصاص مي‌يابد:

«پس بايد پروردگار اين خانه را – كعبه- بپرستيد همانكه بعد از گرسنگي آنها را اطعام نمود و پس از ترس ايمنشان كرد.. .

از مفهوم اين آيه چنين بر مي‌آيد كه پس از نجات از گرسنگي و تامين امنيت، مي‌توان مردم را به توحيد و پرستش خداوند دعوت نمود. مگر مردم با گرسنگي و نبودن آزادي و آسايش مي‌توانند به خود آيند تا از بندگي خدايان زمين برهند و به خداي زمين و آسمان روي آورند.» 5

اين جاست كه گفته‌اند: « كاد الفقر ان يكون كفرا» فقر اگر از پنجره خانه‌اي وارد شد كفر و بي ايماني از پنجره ديگر وارد مي‌شود.


پي نوشت‌ها:

1- اصل 156 قانون جمهوري اسلامي ايران.

2- «اعتماد»، 21/7/90

3- «تهران امروز»، 21/7/90

4-همان

5- «پرتوي از قرآن جزء سي ام»، چاپ 1348، صفحه 270

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا